Cambod ja dat was interessant - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Noa Fischer - WaarBenJij.nu Cambod ja dat was interessant - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Noa Fischer - WaarBenJij.nu

Cambod ja dat was interessant

Door: Noa Fischer

Blijf op de hoogte en volg Noa

12 Maart 2016 | Laos, Luang Prabang

Koh rong was zoals ik vertelde in mijn vorige blog prachtig. Maar sinds ik hier alleen ben heb ik ook een andere kant van koh rong leren kennen. Namelijk de infecties, onstekingen en maagproblemen Koh Rong. Voordat we hier heen kwamen vertelde reizigers die van het eiland kwamen ons over deze nare kant van het eiland, maar toch denk je altijd dat het wel zou mee vallen.. De Koh Rong sickness is jammer genoeg duidelijk aanwezig en iedereen heeft het er lastig mee. Nu ik vitaminen slik en mineralen toevoeg aan mijn water gaat het goed met mijn maag en lichaam (op soms gebrek aan eetlust na, wat waarschijnlijk komt door het missen van Chaim). Alleen had ik een klein muggenwondje meegenomen van het vaste land en is deze nu geïnfecteerd. Aangezien hier geen straten van steen en alleen maar zand is is het lastig om te genezen. Elke dag met verband in sokken en schoenen is ook niet ideaal voor een open wond. Ik heb dan ook vandaag besloten om morgen weg te gaan en opnieuw een dokter te bezoeken zodat het niet echt uit te hand loopt. Het is lastig dat er nu niemand bij me is die mij kan helpen met genezen maar natuurlijk moet ik dit ook alleen kunnen. In de avond na het eten heeft een Indiase jongen die zelf allergisch is voor muggenbeten, en dus veel ervaring heeft, mijn wond schoongemaakt op een 'natuurlijke' manier. Dit hield in dat hij heet water en zout mengde en vervolgens dit depte op mijn wond. Dit deed al erg veel pijn maar daarna schaafde hij in de wond en haalde alle viezigheid eruit, inclusief kleine stukjes pus. Ik gilde het uit en smeekte hem om te stoppen. Aan het einde kwamen er wat mensen om heen staan omdat er ook wat tranen bij kwamen. Hopelijk heeft het goed gedaan ;)

Ik ben bezig met een ticket boeken naar Indonesië (ik vlieg op Java). Mijn lieve broer zal uiteindelijk mijn ticket boeken zodat ik dit niet hoef te doen op mijn mobiel of bij een travel agent (die je altijd wat meer laat betalen).

Veel over Cambodja zelf heb ik niet echt verteld maar in het kort:
We zijn eerst naar Siem reap geweest voor drie dagen. Twee dagen hiervan hebben we Angkor bezocht, prachtige oude ruïnes van tempels en gebouwen. De eerste dag gingen we fietsend en de tweede dag met de tuk tuk. Met de fiets verlies je namelijk veel tijd omdat het zo groot is en het dus veel tijd kost om van plek naar plek te gaan. Verder zijn we uitgegaan in de 'Pub Street' wat sprekend lijkt op een westers uitgaansgebeid. Toen we klaar waren daar zijn we met de bus naar Phnom Penh (de hoofdstad van Cambodja) gegaan. Hier hebben we de Killing Fields bezocht, waar je met een koptelefoon werd rondgeleid door de massagraven. Als je goed keek zag je botten en kleding van onschuldige Cambodjanen nog liggen. Dit was erg heftig maar zeker voor mij leerzaam want het is beschamend hoe weinig ik van de geschiedenis afwist. En dan te bedenken dat dit nog geen 40 jaar geleden is gebeurd. Ook hebben we de 'gevangenis' bezocht waar dezelfde mensen eerst gevangen zaten. Ook hier werd je rondgeleid met een koptelefoon. De cellen en martelkamers waren zo goed als onaangeraakt en met foto's voorzien. Na twee heftige dagen in Phnom Penh zijn we doorgereisd naar het eiland Koh Rong (waar ik jullie al van alles over heb verteld ;).

  • 12 Maart 2016 - 17:54

    Rebecca Steeman:

    Zo zo Noa, heel wat meegemaakt weer. Goed oppassen inderdaad met infecties, maar volgens mij gaat het nu wel goed! Het is natuurlijk wel even anders zonder Chaim, alles alleen doen en beslissen. Veel plezier!

  • 12 Maart 2016 - 19:28

    Hannie:

    Hey lieffie, wat goed van jou dat je zo in je uppie aan het reizen bent grappig om te lezen dat je net na ons naar Cambodja bent gegaan. Ik had hetzelfde gevoel na de killing fields. Heel indrukwekkend en heel beschamend dat ik er zo weinig van wist.
    Voor de rest nu lekker chillen. Super trots op jou. Dikke knuffel met twee armen! X Han

  • 12 Maart 2016 - 20:43

    Esther:

    Hi Noa! Ik heb zojuist je laatste verslag gelezen. Is de wond inmiddels al genezen? Het moet zwaar zijn om met een verband om op onverharde(zand)wegen te moeten lopen. Ik was heel ontroerd om te lezen over de killing fields en de martelkamers. Die jij met eigen ogen hebt gezien. Zie al erg uit naar je volgende blog. Alvast heel veel plezier gewenst op Java. Knuf!! Estherxx

  • 12 Maart 2016 - 21:29

    Danny Springer:

    Ha die Noa,

    Als kind (jaja, dat ben ik ook geweest), herinner ik mij nog dat ieder journaal altijd werd verteld over Cambodja, vreselijke toestanden daar. Goed dat je het met eigen ogen hebt gezien. Lekker die Aziatische muggen, interessante genezingsmethode, hele ervaring voor jou. Goede reis naar Indonesie en ik ben benieuwd naar je verhalen daarover.

    Groeten,
    Danny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Mijn eerste reis

Opreist

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2016

Otres beach en Kampot (zuid Cambodja)

12 Maart 2016

Cambod ja dat was interessant

11 Maart 2016

Het einde van een mooi verhaal

19 Februari 2016

Op naar Loas

19 Februari 2016

Bye bye Pai
Noa

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 27825

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: