Op naar Loas - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Noa Fischer - WaarBenJij.nu Op naar Loas - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Noa Fischer - WaarBenJij.nu

Op naar Loas

Door: Noa Fischer

Blijf op de hoogte en volg Noa

19 Februari 2016 | Laos, Luang Prabang

Vanuit Pai reisten we terug naar Chiang Mai, (waar we een nachtje moesten slapen omdat de bus vol zat) daarna naar Chiang Rai (waar we een nachtje voor de leuk bleven) om zo naar de grens te komen van Laos. Dit ging gemakkelijk en voordat we het wisten zaten we in de tuk-tuk naar Huay Xai. Dit is een dorpje in Laos waar veel backpackers een nachtje slapen om de dag erna de slowboat te nemen naar Luang Prabang. Wij waren een van hen. Bij het hostel ontmoette we een Spanjaard Gonzalo. Sinds die ontmoeting zijn we 5 dagen lang met hem samen geweest. Iets te lang naar mijn idee. De slowboat was heel gaaf, zoals de verhalen je doen vermoeden. Twee dagen lang prachtig uitzicht over de Mekong. Een kleine tussenstop in het dorpje Pak Beng om de nacht te spenderen. Bij aankomst van dit dorpje stonden en een stuk of 10 kleine kinderen te vragen om eten en geld. Ook zagen we ze genieten van hun onbrengst op een heuveltje, dit is hoogstwaarschijnlijk een dagelijks ritueel voor ze. De volgende dag kwamen we aan in Luang Prabang. Een kleine maar interessante stad waar we -samen met Gonzalo- veel tempels en de Royal Palace hebben bezocht met de daarbij horende Royal Temple. Een van de bekende touristische attracties daar is de Kuang Si waterval. Een prachtige waterval die er precies zo uitziet als op de plaatjes (ik zal er eentje oploaden voor jullie). We begonnen met het bekijken van de top, dat was het 10 minuten klimmen wel waard. Prachtige vijvers die uitmondden op de grote waterval. Hierna liepen we naar beneden en volgde het pad lang de waterval. Bij het gedeelte waar je mocht zwemmen wisten Chaim en ik niet hoe snel we in het water moesten springen. Een kleine jump vanaf een boomstam bracht ons in het helder turquoise water. Na drie keer een vis gevoeld te hebben op mijn benen ben ik er uitgerend, waarna we ons snel weer aankleedden. We moesten wel voor het donker het park uit omdat je er gemakkelijk kon verdwalen. Ons tuk-tuk meneertje zat namelijk op ons te wachten.
En toen was het 14 februari. De dag van de liefde. Natuurlijk zijn we toen romantisch (dit keer zonder Gonzalo) uit eten gegaan met uitzicht over de Mekong. Daarna zijn we over de markt gaan lopen en heeft Chiam mij een kettinkje cadeau gegeven. Een ketting met de Tree of Life. Dit is een heilige boom van het Buddhisme en om het nog specialer te maken is het voor mij The Tree of Chaim (omdat Life=leven=Chaim in het Hebreeuws).
Na een paar dagen in Luang Prabang geweest te zijn, zijn we doorgereist naar Vang Vieng. Over Vang Vieng laat ik jullie nog even in spanning wachten, het is namelijk al laat nu en ik moet van de computer af. Tot snel!

• 20 Februari 2016 - 19:40

Danny Springer:

Ha die Noa,

Sinds wanneer ben jij bang voor vissies? En een klim van 10 minuten naar de top van een berg, nou, nou, vermoeiend allemaal (-;

Groeten en veel plezier verder,